Hur fungerar rödlysen i trafiken? oftast verkar det ju vara nån våg som avgör om det är nåt som står och väntar när det lyser rött. men hur funkar det med t.ex. cyklar? har även hört att en del rödlysen avgör om det står en bil och väntar genom att mäta metall, och detta kan då innebära problem för en cyklist med kolfiberram.
4 Svar
Bästa svaret
Trafikljusen styrs från en kontrollenhet som är försedd med ett tidur eller en dator som kontrollerar de/det. Avkännare som sitter under marken berättar till datorn som då kanske slår ljuset till grönt. Den känner hur många bilar som är på väg mot trafikljuset och signalerar till datorn som då bestämmer till vad den ska slå till. Grön/orange/röd. Vissa trafikljus ändrar sin färg vid vissa tider. T.ex. att den slår om från röd till grön efter 1minuts väntan. Sedan efter en minut så kanske den slår tillbaka till röd.
(1) (0) - Svar av Mailman för 2 månader sedan"T.ex. att den slår om från röd till grön efter 1minuts väntan. Sedan efter en minut så kanske den slår tillbaka till röd".
det betyder att man inte kan påverka trafiklyset?
en till följdfråga: det jag har hört om cyklister som har kolfiberramar inte påverkar trafiklyset p.g.a. att dom inte har tillräckligt med metall är felaktigt? eller att det egentligen beror på att dom väger för lite för att trafiklyset ska kunna avläsa cyklisten?
De står så här i Wikipedia: "Bilar och cyklar registreras genom givare i asfalten, som fungerar enligt principen elektromagnetisk induktion, dvs. de känner av om ett metallföremål passerar över dem." så då borde ju cyklar med kolfiberramar rimligtvis inte registreras.
(0) (1) - Svar av mcfaster för 2 månader sedanSå här går det till, utan något mambojambo: www.youtube.com/watch?v=jPyDZ_PZTH8
(0) (2) - Svar av *sara* för 2 månader sedan
Som medlem på Answer.se
får du chansen att få svar på alla dina frågor,
eller hjälpa andra genom att svara på frågor.